آشنایی با پریموزیک

درباره پریموزیک

در این مقاله میخواهیم درباره دوره های آموزش موسیقی به کودکان؛ پریموزیک از قلم رضا مرادی مدیر آموزشگاه موسیقی نیامهر و مبتکر این دوره ها صحبت کنیم تا بیشتر با پریموزیک آشنا شویم پسبا ما همرا باشید.

در سراسر دنیا و در دهه های اخیر و بعد از همه گیر شدن موسیقی در جای جای این کره خاکی، آموزش موسیقی به کودکان، رنگ و شکل متفاوت و خاص تری به خود گرفت. هنرمندان بزرگ و بنامی در مسیر تهیه و تالیف متدهای آموزشی قدرتمند و جذاب برای کودکان قرار گرفتند که در این بین میتوان به متدهای آموزشی مونته سوری، روش زولتان کدای، امیل دالکروز، کارل ارف و سوزوکی اشاره کرد که توضیحات مختصر و مفیدی در مورد هر یک از این متد خواهم داد.

(البته فراموش نکنید که همه این متدهای آموزشی نسبت به جغرافیای زیست آن هنرمند طراحی شده است و قطعا در فرهنگها و ملل مختلف اگر بخواهد ورود کند باید بومی سازی شده و بخش عمده ای از نگرشهای آموزشی دوره ها دستخوش تغییر گردد)

تماس با آموزشگاه موسیقی نیامهر

تنها برگزار کننده دوره های تخصصی آموزش موسیقی به کودکان، پریموزیک در ایران
برای کسب اطلاعات بیشتر در باره پریموزیک و یا انواع دوره های ساز های ایرانی و خارجی ، همچنین ثبت نام با شماره دفتر آموزشگاه موسیقی نیامهر تماس بگیرید

پنج تا از مهمترین متدهای آموزشی موسیقی به کودکان

متد آموزشی امیل دالکروز متد آموزشی کارل ارف
متد آموزشی امیل دالکروز

در این متد آموزشی مبحث ریتم، سلفژ و بداهه نوازی اهمیت ویژه ای دارد و بنا به نگرش خاص خالق این متد خلاقیت در انتقال مفاهیم ریتم و اصطلاحا اصلاح ریتم درونی کودکان و همچنین آموزش مفاهیم اولیه سلفژ (سرایش) اهمیت ویژه ای دارند و در نهایت تشویق نوآموزان به خلق ملودی های بداهه میتواند خلاقیت هنری آنها را افزایش داده و در مسیر آموزش موسیقی به آنها بسیار مثمر ثمر واقع شود.

متد آموزشی کدای متد آموزشی شی نی چی سوزوکی
متد آموزشی کدای

زولتان کدای توجه ویژه ای به آموزش موسیقی به صورت آکادمیک به کودکان داشت و به همین جهت شیوه های آموزشی او در اوایل دهه ۵۰ میلادی جزو واحدهای درسی کشور مجارستان شد. در این متد هم سلفژ وهم آوازخوانی جزو مهمترین مباحث آموزشی است که خالق این متد، شیوه های ابداعی نیز در انتقال مفاهیم به کودکان داشت و محیطی شاد را برای رشد بچه ها لازم میدانست و بر این عقیده بود که بچه ها بعد از آشنایی اولیه با مفاهیم سلفژ میتوانند شروع به فراگیری و نواختن ساز کنند.

متد آموزشی مونته سوری
متد آموزشی مونته سوری

سه اصل مهم در این متد آموزشی آوازخوانی/حرکات موزون(رقص) و تجربه و عمل میباشد. ایراد اساسی که به این شیوه آموزشی وارد است صرف نظر از فعالیتهای گروهی نوآموزان و توجه بیش از اندازه به مهارتهای فردی آنها میباشد.

متد آموزشی کدای متد آموزشی شی نی چی سوزوکی
متد آموزشی شی نی چی سوزوکی

شی نی چی سوزوکی ویولونیست ژاپنی معتقد بود که توانایی موسیقایی استعداد ذاتی نیست، بلکه قابلیتی است که میتوان آن را پرورش داد. وی معتقد بود که کودکان در جذب و شبیه سازی زبان مادری توانایی بسیار بالایی از خود نشان میدهند، پس با دقت در این موضوع توانست روش نوینی را در آموزش موسیقی به کودکان ابداع کند.

متد آموزشی امیل دالکروز متد آموزشی کارل ارف
متد آموزشی کارل ارف

در نگرش کارل ارف به آموزش موسیقی به کودکان کشف دنیای جدید و مفاهیم اولیه و ابتدایی موسیقی بسیار مهم است. در واقع ایشان اعتقاد داشتند که در این شیوه، هدف تربیت نوازنده نیست بلکه انتقال مفاهیم موسیقایی بیشتر به صورت ناخودآگاه و گاه به صورت انتقال مهارتهای اولیه موسیقایی است. البته که آموزش مبانی ریتم هم از اهمیت ویژه ای در این شیوه آموزشی برخوردار است. از نظر خالق این متد آموزشی بداهه پردازی هم میتواند نقش مهمی را در شکوفایی استعدادهای نوآموزان ایجاد کند.

متد آموزشی کدای متد آموزشی شی نی چی سوزوکی
متد آموزشی شی نی چی سوزوکی

شی نی چی سوزوکی ویولونیست ژاپنی معتقد بود که توانایی موسیقایی استعداد ذاتی نیست، بلکه قابلیتی است که میتوان آن را پرورش داد. وی معتقد بود که کودکان در جذب و شبیه سازی زبان مادری توانایی بسیار بالایی از خود نشان میدهند، پس با دقت در این موضوع توانست روش نوینی را در آموزش موسیقی به کودکان ابداع کند.

استاندارد های پریموزیک

سازهای ویژه دوره پریموزیک

ساز عمومی که در دوره های پریموزیک استفاده میشود ساز زیبای ملودیکا میباشد. همانطور که مستحضر هستید در غالب آموزش های موسیقی به کودکان از ساز بلز و بعدها از ساز فلوت ریکوردر استفاده میشد. ساز بلز در کنار سادگی و زیبایی ایرادهای اساسی به آن وارد است که میتوان به فالش (ناکوک) بودن اکثر سازهای موجود در بازار ایران، عدم درک کافی نوآموزان از مقوله دیرند یا همان کشش فرکانسی نتها و نداشتن ساختار کروماتیک اشاره کرد(یعنی تمامی فرکانسها به صورت دیاتونیک و فواصل اصلی چیده شده است).

به خاطر همین امردر دوره های ارف بعد از مدتی آموزش توسط ساز بلز از ساز فلوت ریکوردر برای انتقال مفاهیم دیگر استفاده میشود. به خاطر همین موضوع در دوره های پریموزیک از همان ابتدا از ساز ملودیکا برای آموزش استفاده میشود که نوآموزان نه تنها با مفاهیم کشش صوتی نتها آشنا میشوند بلکه از همان آغاز تمامی محدوه فواصل اعم از دیاتونیک و کروماتیک زیر انگشتان آنها خواهد بود.

از ساز تخصصی کاخن برای انتقال مفاهیم ریتم و ریتم نوازی و همنوازی نوآموزان استفاده میشود. ساز کاخن از این جهت که تنها سازی است که نوازنده میتواند روی آن بنشیند امکانات زیادی در جهت آموزش ریتم در اختیار ما میگذارد لذا ما میتوانیم به راحتی مقوله ضرب گرفتن با پا را به بچه ها آموزش دهیم

نحوه نواختن ساز کاخن - دوره های پریموزیک
ملودیکا در دوره های پریموزیک

ویژگیهای آموزشی دوره پریموزیک

آموزش ریتم موسیقی

نگرشی ژرف بر مقوله ریتم یکی دیگر از محسنات عالی دوره های پریموزیک میباشد. در این دورها سعی شده است که مفاهیم ریتمیک که یکی از مهمترین و تقریبا سخت ترین مقولات موسیقی میباشد به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی به کودکان آموزش داده شود. که البته در مقوله ریتم دو عنصر ریتم و زمان رزونانسی بسیار حائز اهمیت میباشد که یک نوآموز تازه کار باید فرق و قرابت این دورا به صورت کامل فرابگیرد. لازم بذکر است که برای انتقال مفاهیم ریتم در کلاسهای پریموزیک از ساز تخصصی و جذاب و فوق العاده کاخن بهره برده ایم.

برگزاری آواز گروهی

نگاهی عمیق به مقوله آواز گروهی و خواندن دسته جمعی بچه ها یکی دیگر از ویژگی های دوره های پریموزیک میباشد. در این راستا سعی شده که تمامی ترانه هایی که بچه ها در کلاس توسط آکومپانیمان مدرسشان میخوانند برگرفته از گنجینه ترانه های زیبای ایرانی باشد و یا بخش عمده ای از این ترانه ها توسط خالق دوره های پریموزیک ملودی پردازی و ترانه سرایی شده است که در آنها هم زیبایی های موسیقی لطیف ایرانی لحاظ گشته و از لحاظ سهولت اجرا و فراگیری درجه ممتازی دارند.

آموزش خوانش و سرایش

در دوره های پریموزیک مباحث سلفژ اعم از ریتم خوانی (پارلاتی) ، نت خوانی (کانتاتی) و سرایش از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که کودکان هر جلسه بخش عمده ای از زمانشان را برای آموزش این بحث از موسیقی سپری میکنند.

گروه نوازی

گروهنوازی در دوره های پریموزیک نقش مهمی را ایفا میکند به طوری که از همان جلسات اولیه اتودهای گروهی و همراهی طراحی و تالیف شده است. پس نوآموزان در دسته بندی های مختلف مبانی گروه نوازی و سینکرونایز را از همان جلسات آغازین فرا میگیرند.

اتودها و تمرین های ویژه

تمامی اتودها و تمرین های آموزشی در دوره های پریموزیک کاملا یونیک و بکر بوده و با الگوریتم خاصی طراحی و تدوین شده است.

تجهیزات آموزشی

کلاسهای پریموزیک دارای تخته وایت بوردهای نورانی بوده و به صورت هوشمند و مولتی مدیا برگزار میشود. همه کلاسها مجهز به مانیتورهای هوشمند میباشد که دروس مرتبط با هر جلسه در آنها پخش میشود(یعنی نوآموزان نتها و اتودهای تمرینی خود را در مانیتورهای بزرگ مشاهده و اجرا میکنند) تمامی کلاسها مجهز به دوربین مداربسته و ضبط صدا میباشند به جهت اینکه بتوانیم همیشه کلاسهارا تحت نظر داشته باشیم. تجهیزات آموزشی دوره های پریموزیک کاملا خاص و یونیک میباشد.
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x